Winkeliers hebben in juni 8,1 procent meer omgezet in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. De groei komt vooral door de hogere prijzen, aangezien het totale verkoopvolume met 1,4 procent daalde.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.

Winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de omzet vorige maand met bijna 11 procent stijgen ten opzichte van een jaar geleden. Het verkoopvolume was 1,7 procent lager.

De omzet van de supermarkten lag 12 procent hoger en de omzet van de speciaalzaken steeg met 2,5 procent, zo tonen de gegevens van het CBS in de onderstaande tabel.

De gemiddelde omzet bij zogeheten non-foodbedrijven groeide met ruim 7 procent. Het verkoopvolume liet bij deze bedrijven een daling zien van 0,3 procent.

De kledingwinkels, de drogisterijen, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hebben in juni allemaal meer omgezet dan een jaar geleden.

Verder meldde het CBS dat er online ruim 5 procent meer werd omgezet. Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met 2 procent stijgen. Winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een omzetgroei zien van ruim 9 procent.

De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in overige non-foodartikelen lag in juni hoger dan in juni 2022. De onlineomzet van de consumentenelektronica was lager dan een jaar eerder.

Lees ook: Nederlandse inflatie daalt tot 4,6% in juli: energie goedkoper, voeding duurder